Kom-ihåg-lista – Hur gör ni för att komma ihåg?

En kom-ihåg-lista kan göras på många olika sätt och skiljer sig kanske lite från hur du strukturerar upp den för dina hemma-fix mot hur du istället använder den som en “att-göra-lista” istället på din arbetsplats. (Same same but ….)

Medan vissa älskar att göra listor och få bockat av uppgifterna en efter en, så avskyr andra att ens tänka ordet kom-ihåg-lista.

Själv älskar jag listor och brukar starta dagen med en kopp kaffe samtidigt som jag börjar planera. För det mesta har man ju planerat in de större sakerna i sin kalender, men just dagsplaneringen ger mig både frid i sinnet och bra översikt och koll på dagen.

Det ger mig även en bra överblick till hur mycket “fri tid” jag har att antingen bara “chilla” på – Eller om jag vill göra något mer…

Så här kan tex. min kom-ihåg-lista för dagen se ut:

1 På lunchrasten – Hämta med mig kappan från kemtvätten

2 Ringa Mamma och stämma av barnvakt inför helgen

3 ta hand om lockigt hår – (Beställa refiller från eyracure.com)

4 Köra Gustaf till fotbollsträningen

5 Packa Padelväskan för lunchpadeln imon

6 osv. osv.

Gör det som fungerar för dig!

För vissa människor är det bästa sättet att göra en detaljerad lista. För andra kan det fungera bättre att använda något som en White board eller en kalender. Det beror verkligen på vad som fungerar för dig, men så länge du hittar ett sätt att hålla reda på dina uppgifter, är du på rätt väg!

Listmetoden

kom-ihåg-lista

Vissa människor svär till “listmetoden” – det innebär att du gör en lista över allt du behöver göra och sedan arbetar du dig igenom den och kryssar av varje punkt när du slutför den. Detta kan vara ett bra sätt att hålla fokus, men det tar också mycket tid och kan vara ganska skrämmande om du har många saker på din lista

Kalendermetoden

kom-ihåg-lista - kalender

Om du inte gillar att göra listor finns det andra sätt att hålla reda på dina uppgifter. Ett sätt är att använda en kalender och markera varje dag med de saker som måste göras. Detta är ett bra sätt för personer som gillar visuella hjälpmedel det kan hjälpa dig att översiktligt se vad som behöver göras och när.

Whiteboardmetoden

Ett annat sätt att hålla reda på dina uppgifter är att använda en White board eller krittavla. Detta är särskilt användbart om du har många saker som måste göras, eftersom du kan skriva ner dem alla på ett ställe och sedan kryssa av dem i takt med att du gör dem.

kom-ihåg-lista - whiteboard

Detta är också ett bra sätt att hålla reda på tidsfrister, eftersom du kan skriva upp dem på tavlan och sedan se till att du slutför uppgiften innan tidsfristen löper ut.

Digitala Kom-ihåg-listor – Whiteboard

Idag arbetar man ofta flera personer i ett team och utför olika projekt – Ofta i flera olika projekt samtidigt. – Hur kan man hålla ordning på allting då?

Det har man löst genom att ta det analoga tankesättet från att flytta post-it-lappar på ett White board in till den digitala världen. Det är ett väldigt bra och överskådligt arbetssätt där alla i teamet kan se vad som hela tiden sker.

God överblick

Man får också överblick över om det är på väg att bli någon “flaskhals” var på man snabbt kan hantera detta och få flyt i flödet igen.

Inga flaskhalsar

Meningen med dessa “White board” är att hela tiden undvika dessa flaskhalsar och det gör man genom att sätta upp lite regler – Där en av reglerna kan vara att du får bara hålla igång tre saker i “process-kolumnen” åt gången – Tavlan får ju ingen mening om allt hamnar här och blir trögrott och en enda röra – Nej meningen är att det ska flyta.

Ett annat sätt är att man vet vilka moment som ska göras – Man bestämmer sig för att endast tre moment får finnas i “processkolumnen” åt gången. – Där de som är färdiga med sina arbetsuppgifter nu hjälper till att få färdigt en uppgift så att man kan lägga dit en ny.

Trello – Kanban de vanligaste Whiteboarden

Här finns flertalet leverantörer av dessa s.k. “White board” på nätet. Där tex. Trello och Kanban är två bland de vanligaste. Trello finns i gratisversion som du kan betala för en uppgradering – Kanban har en testperiod på 30 dagar.

Båda dessa kan man även ha om så bara för sin kom-ihåg-lista för dagen. Men i tex Trello finns det mallar på mängder av olika bra-ha-grejer att låna. Tex en färdig mall över hur du ska lägga upp strategin för dina sociala kanaler för ditt företag.

Provkika gärna – trello.com/sv

Läs gärna vidare på bloggen – Här kan du läsa mer om: Livskvalité och vad det betyder för just dig?

You may also like...